Zákaznická podpora 24/7

Naši operátoři jsou k dispozici nonstop a vždy Vám ochotně pomohou.


Technické problémy se stanicemi

+420 731 809 090

Služba, web a aplikace

+420 739 533 751

„Elektromobilem kolem republiky v extrémních podmínkách“

… aneb 1300 km v mrazech s Hyundai Ioniq Electric 28 kWh.

Trasa kolem republiky je vytyčená Českou asociací pro elektromobilitu. Trasa měří přibližně 1300 km. Jako první tuto trasu jela posádka Michal Žďárský a Radek Pecák, na cestu vzali Hyundai Kona Electric 64 kWh. Jejich cesta ukázala, že tento elektromobil je plnohodnotné auto.

Trasa Petra Beneše a Radima Ročka elektromobilem kolem republiky. Pozn.: čísla značí průjezdné body.

V rámci projektu Autonabíječka.cz jsme s Radimem Ročkem chtěli zopakovat cestu v jiném elektromobilu a pojmout ji jako skvělou příležitost k získání cenných dat s ohledem na:

  • rychlost dobíjení během delší zátěže,
  • spotřebu při jízdě v horách s velkým převýšením,
  • vliv mrazivých teplot na rychlost dobíjení a spotřebu.

Cestu jsme mírně modifikovali kvůli pandemické uzávěře Trutnovska. Na dobrodružství jsme vzali Hyundai Ioniq Electric 28 kWh. Tento elektromobil používám na veškeré svoje cesty.

Chtěli jsme vidět, jak to technologie „dává” a popřípadě kdy to „nedává”. Naše cesta byla testem, vůbec to nebyla standardní cesta běžného cestujícího. Nejeli jsme na spotřebu, nejeli jsme na čas. Tak je potřeba tuto cestu vnímat.

Nevěděli jsme, co můžeme od elektroauta a jeho dojezdu čekat v podmínkách, které v době testu panovaly – silný mráz a převýšení v Jeseníkách, kde je navíc řidší síť dobíječek.

Původně jsme mysleli, že cestu zvládneme na 10 dobíjení. Nechtěli jsme baterii hluboce vybíjet, schválně jsme plánovali rezervu na min. 30 km dojezdu pro případ problémů. S předpovědí počasí slibující silný mráz se plán změnil na 11 dobíjení. Uzávěra Trutnovska kvůli epidemiologické situaci udělala poslední „zásek“ do plánu. Trutnovsko jsme samozřejmě museli objet a tím se nám zvýšil počet dobíjení.

Optimismus Petra a Radima (vpravo) před cestou.

V sobotu 13. února krátce po 7:30 plni optimismu vyrážíme z Brna. Auto ukazuje dojezd 222 km na plné nabití.

Mráz a stoupání na dálnici z Brna na E.ON dobíjecí hub ve Vystrkově znamenají spotřebu 24 kWh/100 km. Věděli jsme, že toto byl „nejžravější“ úsek.

Dobíjení na E.ON dobíjecím hubu ve Vystrkově

Dále jedeme na další E.ON dobíječku v Českých Budějovicích. Cestou jsme se dozvěděli, že na nás budou čekat Martin Klíma a Helena Švejdová z E.ON Mobility Services, kteří se o naší cestě dozvěděli den předem ze sociálních sítí. Po příjezdu do Budějovic na E.ON u Globusu nám Martin a Helena s úsměvem a se slovy „V noci se vám to bude hodit..“ předávají termosku s čajem a koblihy. Dalším překvapením je příjezd Škoda ENYAQ iV 80. Poprvé vidíme tuto vlajkovou loď škodovácké elektromobility naživo. Oběma se nám auto líbí jak zvenku, tak uvnitř. Řidič ENYAQu říká o dojezdu na plné dobití v těchto mrazech kolem 350 km. A to s 80 kWh baterií. My máme 28 kWh baterii a dojezd cca 190 km. Tak nevím…

Po příjemné chvíli s Martinem a Helenou se loučíme a s plně dobitým autem jedeme vstříc dalšímu dobíjení v Přešticích. Následnými průjezdy Plzně a Karlových Varů dojíždíme na dobíječku v Ostrově nad Ohří. Naše spotřeba se výrazně snižuje k něco málo přes 15 kWh/100 km.

Radim, Martin, Helena a Petr v Českých Budějovicích

Jízda podhůřím Krušných hor směrem k další E.ON dobíječce v Trmicích u Ústí nad Labem znamená nejnižší úsekovou spotřebu pod 14 kWh/100 km.

Příjezd do Liberce na další E.ON dobíječku u Globusu je ve večerních hodinách. Během dobíjení plánujeme objezd Trutnovska a volíme velmi opatrnou strategii dobíjení. Dobíjet budeme v Jičíně a poté v Rychnově nad Kněžnou.

Dobíjení v Liberci

Do Rychnova přijíždíme v půl jedné v noci. Cestou se začíná projevovat zima ve své plné kráse. Mrznoucí mlhy v mínus 16 stupních, zmrazky na silnicích. Spotřeba do Rychnova je pod 17 kWh/100 km. Na to, jaké jsou podmínky na silnicích to považujeme za dobrou hodnotu.

Zmrzlý Rychnov opouštíme s otázkou, jak to bude vypadat dál. Opět volíme opatrnou strategii a chceme trochu dobít v Olšanech. To by nám mělo umožnit bez problémů překonat výjezd z Rychnova do cca 800 m.n.m. a následný sjezd serpentinami do 300 m.n.m. na Červenovodské sedlo (ano, Červenovodské; známější Červenohorské je vedle) a opět vystoupat do 894 m.n.m. na vrchol Skřítek za Šumperkem. Na silnicích je souvislá vrstva ujetého i rozbředlého sněhu. Oceňujeme u Ioniqa ovládání rekuperace pádly pod volantem. Je to komfortní a rekuperace umožňuje plynule zpomalovat nejen na sněhu.

V Olšanech o půl třetí v noci, kdy je teplota mínus 12 a je krásně jasno, máme problém. Rychlodobíječka nejede. Rozhodujeme se zapojit AC dobíjení a odpočinout si. Později si uvědomíme, že 12 km daleko (nebo blízko?) je rychlodobíječka v Zábřehu! Tam tedy dobijeme do maxima, co dovolí auto (94%, displej ukazuje dojezd193 km) a jedeme směrem na Opavu přes Bruntál a vrchol Skřítek. Pozn.: dobíječka v Olšanech již funguje.

AC dobíjení v Olšanech

Po pár kilometrech máme další problém. Později jsme ho pojmenovali „navigační chyba způsobená softwarem“. Ani dodatková cedule „v zimě se cesta neudržuje“ nebyla dostatečným varováním. Po pár desítkách metrů je silnice široká na jedno auto, vyjeté koleje, spodek auta často drhne o zmrzlý sníh. Couvat zpět už raději ne. V mínus 15 stupních a ostrých zatáčkách jsme tento úsek zvládli. Kolem Rýmařova je nejnižší teplota, a to mínus 18 stupňů. Je škoda, že kolem silnice č. 11 do Opavy nejsou zásněžky, aby se netvořily sněhové jazyky. Na to, že silnice do Opavy je hlavní tah, je pokrytá vrstvou navátého a rozježděného sněhu. Po příjezdu do Opavy víme, že nejhorší úsek je za námi se spotřebou těsně nad 16 kWh/100 km.

Neuklizenou E.ON dobíječku v Opavě jsme nahlásili na E.ON

Po dobití v Opavě odjíždíme v půl sedmé ráno v mínus 5 stupních směrem na Nový Jičín a poté do Zlína. Na silnicích je břečka, sněhové jazyky, mokro i sucho. Prostě všehochuť a začíná i houstnout provoz. Spotřeba Nový Jičín – Zlín je pod 14 kWh/100 km.

Poslední rychlodobíjení ve Zlíně volíme opět na jistotu „do plna“. Čeká nás už jen přejezd Buchlovských kopců a dálnice do Brna.

Poslední dobíjení v krásném slunečném počasí a mínus 9 stupních.

Po takřka 28 hodinách jsme v cíli. Rád se podělím o některá statistická data.
Celkem 1305 km. Doba jízdy 21:12 hod. Doba dobíjení 5:50 hod. Zbylá hodina jsou prostoje. Počet rychlodobíjení: 13. Celkem 6334 výškových metrů nahoru a stejný počet dolů.
Průměrná spotřeba odečtená na displeji v autě 16,4 kWh/100 km. Průměrná spotřeba odečtená z displeje dobíjecích stanic 17,4 kWh/100 km.
Celková spotřeba odečtená z displeje dobíjecích stanic: 227,7 kWh (pozn.: auto odjíždělo plně dobité a po příjezdu do cíle bylo opět dobito do plna).
Celková cena za dobíjení 1500,6 Kč, nebo-li 1,15 Kč na kilometr. Kvůli nejnižší ceně za km jsme však trasu určitě nejeli.

Nejeli jsme na čas, nejeli jsme na spotřebu. V daných podmínkách považujeme dobu strávenou na cestě, dobu dobíjení i výslednou cenu na km za skvělou. Pokud bychom baterii vybíjeli více, počet rychlodobíjecích zastávek mohl být 11, možná i 10. Záměrně jsme dobíjeli častěji. I přes to, že naše putování nebylo typickou cestou, kterou jakýkoliv řidič běžně jede, ověřili jsme, že elektromobil zvládne vše. Na všech dobíjecích stanicích s výjimkou jedné (Vystrkov), jsme dobíjeli výhradně konektory a kabely s logem Phoenix Contact. Podrobný průběh cesty včetně poznatků z jízdy, z dobíjení, videa, hlášky z cesty, perličky a jiné informace najdete na webu www.autonabijecka.cz.

Autor: Petr Beneš, Autonabijecka.cz

Sdílet článek

Aktuálně ze světa elektromobility

27 dobíjecích stanic pro SVJ Sakura

27 dobíjecích stanic pro SVJ Sakura

Číst dále
Oslavujeme 5 let a srovnáváme ceny UFC s DC

Oslavujeme 5 let a srovnáváme ceny UFC s DC

Číst dále
Dotace na elektromobil pro vaše podnikání a 10.000 Kč k tomu

Dotace na elektromobil pro vaše podnikání a 10.000 Kč k tomu

Číst dále
Domácí dobíjení přehledně v appce

Domácí dobíjení přehledně v appce

Číst dále
Background