Zákaznická podpora 24/7

Naši operátoři jsou k dispozici nonstop a vždy Vám ochotně pomohou.


Technické problémy se stanicemi

+420 731 809 090

Služba, web a aplikace

+420 739 533 751

E.ON, COMMET PLUS a SCANIA spolupracují na pilotním provozu plně elektrického autobusu v Táboře

Elektromobilita není určena pouze pro osobní dopravu, ale její využití je stále více reálné i v oblasti hromadné dopravy.

Jednou z takových firem, které jdou ekologickou cestou, je i táborský COMETT PLUS. Ten už od roku 2006 provozuje autobusy na CNG. Teď díky spolupráci se společnostmi E.ON Energie a SCANIA testovala v reálném provozu plně elektrický nízkopodlažní autobus Citiwide.

„Zavedení plně elektrických autobusů do reálného provozu je logickým krokem ke snížení produkovaných emisí ve městech. Abychom byli schopni našim zákazníkům nabídnout profesionální řešení, vždy je nutné si takto vysokou investici vyzkoušet v reálném provozu. Se společností SCANIA se nám podařilo pro našeho partnera COMETT PLUS uskutečnit zapůjčení autobusu a nainstalovali jsme také potřebnou infrastrukturu do firemního areálu,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Elektrický autobus jezdil čtyři dny v Táboře na běžné lince městské hromadné dopravy. Scania Citiwide byla vybavena základní sestavou 8 sad baterií o kapacitě 250 kWh, které umožňují autobusu při plném vytížení dojezd až 150 km na jedno nabití. „Výhodou tohoto řešení je maximální vyváženost autobusu, což má za následek výbornou ovladatelnost a jízdní vlastnosti,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů.

Společnost Scania nabízí také verzi se silnější sestavou 10 sad baterií. V tomto případě je uloženo 6 sad baterií na střeše a zbylé 4 sady trakčních akumulátorů se opět nacházejí v motorovém prostoru. Autobus pak disponuje výkonem 330 kWh a energií umožňující dojezd až 280 km na jedno nabití. Dobíjecí časy závisí na výkonu instalované dobíječky. Například dobíječka s výkonem 50 kWh dobije zcela vybité akumulátory o kapacitě 250 kWh za přibližně pět hodin.

Technologie dobíjení byla pro pilotní provoz instalována přímo v depu společnosti COMETT PLUS  a jednalo se o dobíjecí stanici od společnosti ABB o výkonu 50 kW. „Tuto technologii dlouhodobě využíváme v naší veřejné dobíjecí síti E.ON Drive a nemůžeme si ji vynachválit. Pilotní provoz nám dodal potřebná data a pro uvedení do standardního provozu máme jasnou představu o potřebných výkonech dobíjecích stanic, které podobné provozy budou potřebovat,“ doplňuje Martin Klíma.

Pokud se otevřou dotační možnosti pro elektrobusy, firmy budou investovat.

O využití elektrobusů v naší společnosti uvažujeme již delší dobu, a proto jsme rádi, že nám E.ON a Scania vyšli vstříc a umožnili nám otestovat tuto technologii v ostrém provozu,“ dodává Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy společnosti Comett Plus. Pro všechny provozovatele autobusové dopravy je důležité, aby stát vypsal dotační výzvy na pořízení elektrobusů a na potřebnou infrastrukturu. Testovací provoz probíhal na standardní lince městské hromadné dopravy, kde Comett Plus už od roku 2019 využívá výhradně autobusy s pohonem CNG. Vozy s tímto pohonem pokrývají i polovinu linek autobusové dopravy v táborském okresu.

„Během testování jsme ujeli více než 650 km a ukázalo se, že elektrický autobus je pro tento typ dopravy vhodný. Samozřejmostí je vybudování potřebné infrastruktury, která zajistí provoz bez jakéhokoliv omezení. Jedna plně vytížená denní linka pro nás znamenala jedno dobíjení v depu, které jsme stihli během povinné přestávky,“ doplňuje Aleš Melich.

V momentě, kdy se elektrobusy začnou ve městech výrazně rozšiřovat, tak budou dobíjecí stanice představovat pro dopravce kritickou infrastrukturu, a proto je důležité volit pouze profesionální řešení. E.ON je v tomto směru velmi aktivní především v severských zemích, kde provozuje řadu podobných projektů. Jedním z posledních je zavedení 65 elektrických autobusů v dánském Odense. „Díky zkušenostem kolegů z více rozvinutých trhů nyní můžeme naše know- how poskytnout i našim zákazníkům v České republice,“ uzavírá Martin Klíma.

Autobusy Scania nové generace však nenabízejí jen novinku v podobě plně elektrického pohonu. „Model Citywide přináší celou řadu unikátních technických řešení jako například klimatizační systém, vracející energii zpět do systému, což výrazně přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie. Zákazníci si mohou nakonfigurovat autobus přesně dle svých potřeb, protože délku lze podle obsaditelnosti přizpůsobit vždy po 10 cm,“ vyjmenovává další výhody Lukáš Martinů.

Jízdu táborskými ulice jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. 

Společně s dalšími cestujícími jsme se v pátečním horkém odpoledni vydali do táborských ulic, konkrétně na linku číslo 14, na kterou byl elektrický autobus nasazen. Až na nápis 100% ELECTRIC na první pohled cestující nepoznal, že se jedná o autobus čistě elektrický. V rušných ulicích města nemáte ani takovou možnost slyšet, jak je autobus tichý. Což jsme však poznali již před jeho vpuštěním do ulic, kdy jsme měli možnost obhlídnout ho ještě na dvoře společnosti COMETT PLUS. Tento elektrický obr se k nám přiblížil, aniž bychom ho zaznamenali.

I vnitřek autobusu vypadal tak, jako jsme všichni zvyklí. Pro cestující tedy žádná změna oproti tomu, co již znají. Spoustu z nich ani netušilo, že právě sedí v čistě elektrickém autobusu. O své dojmy z autobusu se s námi podělil také pan řidič, který dle jeho slov nezaznamenal žádné větší změny oproti jízdě klasickým autobusem a jízdu si velmi užíval.

Doufejme tedy, že dotace na pořízení elektrobusů budou co nejdříve a autobusy na CNG začnou doplňovat nejen v Táboře i ty čistě na elektřinu.

 

Sdílet článek

Aktuálně ze světa elektromobility

27 dobíjecích stanic pro SVJ Sakura

27 dobíjecích stanic pro SVJ Sakura

Číst dále
Oslavujeme 5 let a srovnáváme ceny UFC s DC

Oslavujeme 5 let a srovnáváme ceny UFC s DC

Číst dále
Dotace na elektromobil pro vaše podnikání a 10.000 Kč k tomu

Dotace na elektromobil pro vaše podnikání a 10.000 Kč k tomu

Číst dále
Domácí dobíjení přehledně v appce

Domácí dobíjení přehledně v appce

Číst dále
Background