Technická podpora 24/7

Naši operátoři jsou k dispozici nonstop a vždy Vám ochotně pomohou.

+420 739 533 751

24 HOD ECO MARATON – aneb byli jsme součástí cesty Hyundai KONA kolem České republiky

Pořád se najde spoustu lidí, kteří elektřině na silnici nevěří. Že prý elektromobil nikam nedojede a dobíjecí infrastruktura není dostatečná. Nejen proto jsme se spojili s magazínem Flotila a ukázali, že tomu tak dnes již rozhodně není. Pojďte se o tom přesvědčit.

Minulou středu vyrazila posádka magazínu Flotila a Deník.cz na cestu kolem celé České republiky, kterou vytyčila Česká asociace pro elektromobilitu. Na dobrodružnou cestu vyrazili jako úplně první posádka a to zcela novou elektrickou Hyundai KONA. Cestu se rozhodli zdolat pouze po stanicích v naší síti E.ON Drive. Během cesty urazili celkem 1285 km a celou trasu zvládli projet za 23 hodin a 52 minut. Cílem cesty bylo ukázat, že dnešní elektromobily jsou stejně plnohodnotné dopravní prostředky, jako konvenční automobily a dobíjecí infrastruktura je pro ně naprosto dostatečná.

Kona se změnila

Partnerem pro experiment se posádce stal čerstvě faceliftovaný model Hyundai Kona Electric a to ve specifikaci 150 kW, s akumulátorem o kapacitě 64 kWh. Facelift přinesl lehkou změnu zejména přídě vozu, pár novinek v interiéru, pár nových elektronických pomocníků a funkcí infotainmentu. Základ ale zůstal beze změn. Rychlost maximálního nabíjení výrobce neudává, jen informaci, že na rychlodobíjecích 100 kW stanicích se vůz nabije z 10 na 80 % během 47 minut. My ale víme, že maximální nabíjecí maximum vozu je 77 kW, na který si posádka při využití ultrafastchargeru ve Vystrkově také krátkodobě sáhla. I faceliftovaná Kona Electric pak může být vybavena 10,5kW třífázovou palubní nabíječkou, která výrazně zkracuje doby nabíjení na veřejných stanicích s třífázovým střídavým proudem nebo ze soukromé nástěnné nabíječky.

Hyundai KONA

Hyundai KONA před faceliftem a po něm

Střípky z cesty 

Posádka svou cestu odstartovala ve středu ráno na největším dobíjecím hubu v České republice, Vystrkově. Odtud se posádka s nabitým elektromobilem vydala na cestu do Karlových Varů, Liberce, v noci dorazili do Opavy a poté opět zpět na Vystrkov. Cestu, spotřebu i dojezd pochopitelně ovlivňovaly klimatické podmínky a teploty, které se přes den pohybovaly mezi -4 a 3 °C, v noci pak padaly až k -10 °C. Nutno však dodat, že komfort posádky nebyl nikterak omezen. Žádné rampouchy u nosu, jako by si možná mohl někdo myslet, ale krásných 22 °C po celou dobu jízdy.

Mapa cesty kolem ČR

Mapa cesty kolem České republiky

Celou trasu zvládla posádku jen se třemi zastávkami na dobíjení, a to v Karlových Varech, Liberci a Opavě. Jak jsme již zmínili, cesta trvala celkem 23 hodin a 52 minut, z čehož samotná cesta zabrala 19 hodin a 13 minut. Zbytek zabralo dobíjení a přestávky. Během jízdy bylo spotřebováno při průměrné spotřebě elektromobilu 16,5 kWh/100 km celkem 212kWh , což vyšlo na 1272 Kč. Jeden ujetý kilometr tak vyšel na méně než 1 Kč.

Dobíjecí stanice E.ON

Naše dobíjecí stanice se ukázali jako spolehlivé a síť dostatečná pro obkroužení celé České republiky. Posádka dobíjela pomocí mobilní aplikace, která je velmi přehledná a poskytuje informace o dobíjení. A co se týká jednotlivých dobíjení, tak se KONA dostala na krásná čísla. Na padesátkových rychlodobíjecích stanicích se v rozmezí 20 až 80 % nabití baterie pohybovalo dobíjení téměř na maximu cca 48 kW. Poté nabíjecí křivka padala postupně k 25 a později až 10 kW. Na UFC ve Vystrkově posádka dobíjeli až plnými 77 kW, což je limit vozu, jakkoliv zdejší dobíjecí stanice umí poskytnout výkon až 150 kW.

Nové elektrická Hyundai KONA u dobíjecí stanice E.ONCesta tedy ukázala, že elektromobil neznamená pro řidiče žádná velká omezení, s dojezdem okolo 350 – 400 km bez omezení komfortu jízdy je to pro většinu z nich dostatečný dopravní prostředek, který navíc šetří naše životní prostředí. O to víc, že na většině našich dobíjecích stanic odebírají zákazníci zelenou elektřinu. A co dobíjecí infrastruktura? I síť pouze jednoho poskytovatele veřejného dobíjení se ukázala na cestách po České republice jako naprosto dostatečná. A v té naší je již přes 100 dobíjecích stanic a v tomto roce plánujeme počet zdvojnásobit.

Kompletní zážitky posádky z jízdy, detaily o nové Hyundai KONA, dobíjení a celkovém zážitku můžete nelézt na webu magazínu FLOTILA.

 

Tým Mobility Services

 

 

Sdílet článek

Aktuálně ze světa elektromobility

„Elektromobilem kolem republiky v extrémních podmínkách“

„Elektromobilem kolem republiky v extrémních podmínkách“

Číst dále
V síti E.ON Drive máme první veřejnou dobíječku, která čerpá energii ze slunce

V síti E.ON Drive máme první veřejnou dobíječku, která čerpá energii ze slunce

Číst dále
Background